Der Multiparameter-Schmerzindex - Medasense NOL (Nozizeption Level) Schmerzmonitor

 

Medasense hat eine patentierte Technologie entwickelt, um die physiologische Reaktion auf Schmerzen (Nozizeption) objektiv zu beurteilen, indem sie intelligente Algorithmen zur Verarbeitung und Analyse von Dutzenden von schmerzrelatierte physiologischen Parametern einsetzt.
Die Technologie kombiniert eine nicht-invasive Fingersonde mit 4 Sensoren (PPG-Photoplethysmograph, GSR-Galvanic Skin Response, Temperatur und Beschleunigungsmesser).

Der PMD-200 (PAIN MONITORING DEVICE) Schmerzmonitor

Durch die Verwendung der patentierten NOL ™ -Technologie ist das PMD-200 ™ ein Schmerzüberwachungsmonitor, dass die physiologische Reaktion der Patienten auf Schmerzen quantifiziert.
Durch die Verwendung des PMD-200 ™ in Operationssälen und Intensivstationen, bei denen Patienten nicht in der Lage sind, ihre Schmerzen zu vermitteln, können die Kliniker die Nozizeption beurteilen und die Analgetika besser titrieren. Damit wird eine übermässige Analgesierung oder eine Unterbewertung der Schmerzen vermieden.

Der PMD-200 ™ ist ein einfach zu bedienender, eigenständiger Monitor.

Die Fingersonde erfasst über 4 Sensoren kontinuierlich physiologische Signale.
Dutzende von schmerzrelatierte physiologischen Parametern und Derivaten werden extrahiert und berechnet (Herzfrequenz, Herzfrequenzvariabilität, Pulswellenamplitude, Hautleitwert, Anzahl der Leitfähigkeitsschwankungen der Haut, Temperatur und mehr).

Fortschrittliche Algorithmen identifizieren das schmerzrelatierte Muster und reflektieren die Informationen auf einer Skala, wobei 0 keine Schmerzen darstellt (Anti-Nozizeption) und 100 extreme Schmerzen (Nozizeption)  darstellt - der NOL ™ (Nociception Level) Index.

NOL ™ bietet einen eindeutigen Hinweis auf die Anwesenheit und die Schwere der Schmerzen gegenüber die Messung und subjektive Interpretation von einzelnen Parametern (z. B. Veränderungen der Herzfrequenz und des Blutdrucks).

Die einfach zu interpretierenden NOL ™ Index überwacht und quantifiziert den Schmerz objektiv und ermöglicht eine optimale Schmerztherapie.

 

Die objektive Beurteilung der Nozizeption bei anästhesierten Patienten ist eine zentrale Herausforderung.
Während der Narkose reagiert ein Körper des Patienten auf schmerzhafte Reize. Dieser intraoperative Schmerz stresst intraoperativ den Körper des Patienten und steigert das postoperative Schmerzempfinden. 

Während des chirurgischen Eingriffs werden anästhesierte Patienten kontinuierlich auf Hypnose (BIS. Entropie) und Muskelentspannung (Neuromusküläre Relaxation) hin überwacht. Nozizeption bzw. Analgesie werden derzeit durch die Überwachung der Veränderungen der Herzfrequenz (HR), des Blutdrucks (BP) und anderer indirekter Parameter, die nicht empfindlich oder spezifisch für die Nozizeption sind, beurteilt.

 

 

Abstracts, Poster und Presentationen

 

1. Impact of different remifentanil doses on the nociception level index response to intra- operative noxious stimuli
Etienne Renaud-Roy, Pierre-André Stöckle, Olivier Verdonck, Louis-Philippe Fortier, Philippe Richebé.
CAS, Niagara Falls, ON, Canada, June 2017 (pages 6-7)
Euroanaesthesia, Geneva, Switzerland, May 2017 (page 41)

 2. NOL Index performance in patients with beta-blockers
Ruth Edry, Vasile Recea, Yuri Dikust
Euroanaesthesia, Geneva, Switzerland, May 2017 (page 234)

3. Developing a Monitor Process Perspective.
Dr. Ruth Edry – oral presentation at the 2016 Annual Meeting of the Israeli Society of Anesthesiology, December 2016

4. Quantified Analgesic Effect of Intraoperative 50% N2O Inhalation by the NOL and ANI Nociception Indices
Philippe G. Richebe, Elizabeth Decary, Rami Issa, Sarah Maximos, Louis-Philippe Fortier, Olivier Verdonck.
ASA (American Society of Anesthesiologists), Chicago, IL, USA, 2016

5. NOL index variation after standardized nociceptive stimulus decreases with higher doses of remifentanil
Marco Julien, Elizabeth Décary, Rami Issa, Olivier Verdonck, Louis-Philippe Fortier, Philippe Richebé.
EuroAnesthesia – ESA (European Society of Anaesthesiology). London, UK, 2016

6. Ability of the nociception level, a Multiparameter Composite of Autonomic Signals, to detect noxious stimuli during propofol-remifentanil anesthesia
Chris Martini, Martijn Boon, Albert Dahan.
ASA (American Society of Anesthesiologists), San Diego, USA, Oct. 2015

7. The level of nociception (NOL) in thoracotomy patients with and without epidural analgesia
Laurent Bollag, Srdjan Jelacic, Cynthia Wu, Philippe Richebé.
EFIC Pain Congress, Vienna, Austria, Sept. 2015

8. Validation of nociception monitor – The NOL Index
Ruth Edry, Vasile Recea, Yuri Dikust, Daniel I. Sessler.
EuroAnesthesia  – ESA (European Society of Anaesthesiology), Germany, June 2015 (1AP12-6, page 53)

9. Objective assessment of spinal cord stimulation effectiveness on chronic radicular pain
Nir Ben-Israel, Yariv Amos, Noam Racheli, Mark Kliger, Galit Zuckerman, Roi Treister, Elon Eisenberg.
IASP (International Association for the Study of Pain Annual Meeting), Argentina, Oct. 2014

10. Objective measurement of pain levels in patients with radicular pain treated by spinal cord stimulation
Nir Ben-Israel, Yariv Amos, Mark Kliger, Galit Zuckerman, Erica Suzan, Elon Eisenberg.
AAPM (American Academy of Pain Medicine Annual Meeting), AZ, USA,  Mar. 2014

11. Detection of noxious stimuli during general anesthesia using the NOL index for nociception level
Edry Ruth, Kliger Mark, Zuckerman Galit, Racheli Noam, Katz Yeshayahu, Ben-Israel Nir.
EuroAnesthesia – ESA (European Society of Anaesthesiology), Barcelona, Spain, June 2013

12. Non-linear Multi-Parameter Approach for Evaluation of Nociception Level During General Anesthesia
Ben-Israel Nir, Zuckerman Galit, Kliger Mark, Katz Yeshayahu, Edry Ruth.
STA (Society for Technology in Anesthesia), Phoenix, AZ, Jan. 2013
ASA (American Society of Anesthesiologists), Washington DC, Oct. 2012

13. A combination of multiple autonomic parameters, rather than each parameter alone, yields significant differentiation between heat pain intensities
Roi Treister, Mark Kliger, Galit Zuckerman, Itay Goor Aryeh, Elon Eisenberg.
EFIC  Pain Conference, Germany, 2011

14. Toward automatic pain monitoring: Method for classification of pain level based on statistical processing of multiple non-invasive physiological measures
Roi Treister, Mark Kliger, Galit Zuckerman, Itay Goor Aryeh, Elon Eisenberg.
IPA Conference, Israel, 2010

Papers

1. Preliminary intraoperative validation of the NOL Index, a non-invasive nociception monitor
Ruth Edry, Vasile Recea, Yuri Dikust, Daniel I. Sessler.
Anesthesiology July 2016, Vol.125, 193-203

2. Ability of the Nociception Level (NOL), a multiparameter composite of autonomic signals, to detect noxious stimuli during propofol-remifentanil anesthesia
Chris H. Martini, Martijn Boon, Suzanne J. L. Broens, Evelien F. Hekkelman, Lisanne A. Oudhoff, Anna Willemijn Buddeke, Albert Dahan.
Anesthesiology Sept. 2015, Vol.123, 524-534

3. Monitoring the Nociception Level – A Multi-Parameter Approach
Nir Ben-Israel, Mark Kliger, Galit Zuckerman, Yeshayahu Katz, Ruth Edry.
Journal of Clinical Monitoring and Computing (2013) 27: 659

4. Differentiating between heat pain intensities: the combined effect of multiple autonomic parameters
Treister Roi, Kliger Mark, Zuckerman Galit, Itay Goor Aryeh, Eisenberg Elon.
Pain. 2012 Sept.;153(9):1807-14

Latest reviews of nociception monitoring technologies

 

1. Digital innovations and emerging technologies for enhanced recovery programmes
Frederic Michard, Tong Joo (TJ) Gan, Henrik Kehlet
Br J Anaesth 2017; 119 (1): 31-39

2. Assessing pain objectively: the use of physiological markers
Rachel Cowen, Maria Stasiowska, Helen Laycock, Carsten Bantel.
Anaesthesia. 2015 July ;70(7):828-47

3. Acute psychosocial stress reduces pain modulation capabilities in healthy men
Geva Nirit, Pruessner Jens, Defrin Ruth.
Pain. 2014 Nov.;155(11):2418-25

4. Multi-parameter autonomic-based pain assessment: More is more?
Marco L. Loggia, Vitaly Napadow.
PAIN 153 (2012) 1779–1780

5. Objective Assessment of Acute Pain
Helen Laycock, Carsten Bantel.
J Anesth Clin Res 2016, 7:6

6. Physiological Signal Processing for Individualized Anti-nociception Management During General Anesthesia: a Review.
Julien De Jonckheere, Vincent Bonhomme, Mathieu Jeanne, Emmanuel Boselli, Matthias Gruenewald, Regis Logier, Philippe Richebé.
Yearb Med Inform. 2015 Aug 13;10(1):95-101